توزیع نامحدود کالاهای اساسی در بازار
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

توزیع نامحدود کالاهای اساسی در بازار

غضنفری وزیر بازرگانی با تاکید بر ذخایر گردشی و توزیع نامحدود کالاهای ذخیره شده، تصریح کرد: در دوره اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قطعاً بازار آرام خواهد بود.

غضنفری گفت: وزارت بازرگانی به استان‌ها نیز اعلام کرده است در مورد 22 قلم کالای اساسی و ضروری، می‌تواند نامحدود، کالا توزیع کند.

وی از هموطنان خواست؛ مردم در هزینه کرد یارانه‌های نقدی،‌ در کنار مدیریت مصرف انرژی، مصارف متعارف خود را در حدمعمول ادامه دهند و هیچ نگرانی درباره عرضه و قیمت اقلام نداشته باشند.

وزارت بازرگانی برای اجرای موثر قانون هدفمند کردن یارانه ها، هفت بسته سیاستی - اجرایی تدوین کرده است که از مهمترین آنها، بسته ذخیره‌سازی اقلام اساسی است.

وزیر بازرگانی درباره این بسته گفت: برای کاهش آثار تورمی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، برنامه ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و استراتژیک با همکاری بخش خصوصی و با تسهیلات دولتی در دستور کار قرار گرفت که اجرایی شده است.

وی افزود: پس از اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها،‌ نیازی به عرضه اقلام ذخیره شده نیست، اما اگر قیمت‌ها از حد معقول و متعارف خود بالاتر برود، این ذخایر در بازار آزاد می‌شود.

دولت پیش از ابلاغ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ‌لایحه ای را تصویب کرد که براساس آن بانک‌ها موظف شدند دو هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 15 درصد به مباشران بخش غیردولتی و خصوصی برای ذخیره‌سازی 22 گروه کالایی پرداخت کنند و وزارت بازرگانی هم مکلف شد بر این روند نظارت و جریان ذخیره‌سازی را مدیریت کند.

دولت در این مصوبه همچنین اعلام کرد هرگونه افزایش قیمتی به خصوص در این 22 قلم کالای حساس و تأثیرگذار در سبد مصرفی خانوارها، ممنوع است و به شدت با آن برخورد می‌شود.

به گفته وزیر بازرگانی؛ این اقلام در دو گروه قرار دارد که کالاهای گروه اول شامل 13 قلم کالا از جمله برنج، روغن نباتی، قند و شکر، گوشت قرمز و مرغ، پنیر، کره، ماکارونی و حبوبات است و 35 درصد سبدغذایی خانوار را تشکیل می‌دهد. این کالاها بر اساس دستور دولت به شکل ذخایر احتیاطی نگهداری می‌شود. گروه دوم شامل 9 قلم کالاست که مراقبت کافی در بازار از آنها انجام می‌شود.

وزیر بازرگانی تاکید کرد: بنکداران و تولید کنندگان موظف هستند هر 15 روز یک بار موجودی 22 گروه کالایی مصوب دولت را به این وزارتخانه اعلام کنند.

غضنفری در باره ارسال ذخایر استانی هم گفت : فقط براساس درخواست استان ها و تشخیص معاونت بازرگانی داخلی وزارتخانه توزیع می‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 5 آذر 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب